angajati_wellbeing

Valorificarea leadership-ului informal în mediul de muncă

Fă cunoștință cu Ana, IT technician, la o companie de tehnologie de dimensiuni medii, persoana la care colegii se adresează pentru toate provocările lor tehnice. Ea are cunoștințe extinse în domeniul tehnologiei, știe ce software are nevoie compania pentru a crește și își susține echipa ori de câte ori aceasta întâmpină probleme IT. Deși Ana nu deține un titlu oficial de conducere, cum ar fi CEO sau Senior Manager, ea are o influență incredibilă în locul său de muncă.

Ana este cunoscută sub numele de lider informal.

Liderii informali precum Ana sunt influenți datorită credibilității și reputației lor excelente. Ei înțeleg profund organizația și știu cum să construiască relații autentice cu oamenii. Identificarea liderilor informali în propria companie – și apoi valorificarea abilităților lor – poate fi o strategie valoroasă de management al resurselor umane pentru sporirea productivității echipei și crearea unei culturi de muncă mai pozitive.

Impactul leadership-ului informal asupra performanței organizaționale

Leadership-ul informal poate influența pozitiv performanța organizațională în mai multe moduri.

Influențează

Liderii informali contribuie în mod semnificativ la cultura companiei prin abilitățile, maturitatea și influența lor. Ei pot interpreta și înțelege dinamica grupului, ceea ce îi face extrem de valoroși.

Inspiră

Persoanele care își asumă rolul de leadership informal contribuie natural la îmbunătățirea coeziunii și productivității echipei. Au capacități bune în conectarea oamenilor din întreaga afacere și construirea rețelelor interne valoroase. Cu capacitatea lor de a promova relații pozitive cu membrii echipei, liderii informali îi inspiră pe toți să lucreze în direcția aceluiași obiectiv.

Instruiesc

Oamenii din companie se îndreaptă adesea către liderii informali pentru îndrumare și sfaturi. Chiar fără un statut oficial, un lider informal își îndrumă și împărtășește liber cunoștințele cu ceilalți. Ei contribuie la construirea unei culturi de muncă pozitive prin susținerea colegilor lor și ajutându-i să depășească provocările complexe de muncă.

Inovează

În plus, liderii informali sunt adesea primii adoptatori ai tendințelor emergente și ai noilor domenii de cunoaștere. Acest lucru ar putea încuraja inovația în locul de muncă și ar ajuta la rezolvarea problemelor în cadrul echipelor.

Îngrijirea liderilor informali

După ce recunoaștem trăsăturile de leadership informal într-o persoană, e important să încurajăm aceste abilități prin programe de mentorat și recunoaștere. Acest lucru poate stimula creșterea și dezvoltarea profesională a angajaților. Modalitățile de a face acest lucru includ:

Mentorat

Toți jucătorii importanți folosesc programele de mentorat: 100% dintre primele 50 de companii Fortune 500 din SUA le au, conform MentorCliq. Aceste inițiative le permit liderilor naturali să își împărtășească cunoștințele și experiența cu ceilalți, iar mentoratul poate cultiva potențialul angajaților.

Recunoașterea angajaților

De asemenea, poți susține leadershipul informal prin programe de recunoaștere a angajaților. Organizațiile cu astfel de programe au o implicare, productivitate și performanță a angajaților cu aproape 15% mai mari, conform unui raport Deloitte.

Training în leadership

Liderii informali pot beneficia de formare care îi ajută fie să își îndeplinească mai bine rolul actual, fie să îi pregătească să avanseze într-un leadership formal. ROI-ul pentru afacerile care investesc în formare în leadership este mare, conform Forbes. Indiferent dacă angajatul avansează într-un leadership formal sau nu, ei vor fi mai bine pregătiți să își inspire și să îi instruiască echipa, iar beneficiile pentru organizație sunt mari.

Depășirea provocărilor liderilor informali

Cel mai evident obstacol al leadershipului informal este pericolul de a supraîncărca un angajat cu sarcini și responsabilități. Salariul lor poate să nu reflecte nivelul eforturilor lor, iar extinderea sarcinilor de serviciu ar putea să îi facă să lupte pentru a echilibra realizarea sarcinilor pe care sunt așteptați să le îndeplinească cu rolul lor informal.

Rolurile și responsabilitățile unui lider informal pot fi ambigue deoarece nu au puterea pozițională pe care liderii formali o au într-o organizație. Influența unui lider informal ar putea stârni invidie printre membrii echipei, ceea ce poate duce la conflicte.

Un lider formal ar putea, de asemenea, să se simtă amenințat de autoritatea sau statutul perceput al unui lider informal, rezultând într-o luptă pentru putere. Fie din lipsa formării, fie din lipsa autorității, aceștia pot manifesta inconsistente în stilul de leadership, ceea ce ar putea crea confuzie sau nealiniere în echipă.

Cu toate acestea, există lucruri pe care le poți face pentru a minimiza aceste provocări:

  • ·       Recunoașterea și recompensarea acestor lideri pentru eforturile lor, fie cu bonusuri, creșteri salariale sau alte cadouri care să reflecte valoarea lor pentru companie.
  • ·       Monitorizarea cu atenție a încărcării liderilor informali pentru a-i ajuta să evite epuizarea.
  • ·       Clarificarea rolurilor și responsabilităților pe care le au pentru a-i proteja de mai multe responsabilități decât trebuie să își asume.
  • ·       Asigurarea medierii și rezolvarea conflictelor, încurajând o comunicare deschisă între angajați.
  • ·       Susținerea dezvoltării abilitățile lor de leadership.
  • ·       Formalizarea extinderii rolului lor de muncă cu o promovare.

Depășirea provocărilor poate duce la un leadership informal și mai de succes în compania ta. Construirea unei culturi ce încurajează leadershipul informal îți va permite să dezvolți lideri din interiorul organizației.

Construiește o cultură de muncă pozitivă

Liderii informali își conduc organizațiile înainte. Atitudinea lor pozitivă îmbunătățește coeziunea echipei și crește productivitatea. Ei modelează puterea creșterii constante, un contributor puternic la un mediu de muncă pozitiv și un avantaj competitiv pentru orice companie.

De asemenea, poți stimula productivitatea și cultura organizațională cu un program de bunăstare a angajaților. Aceste inițiative le oferă angajaților instrumentele de care au nevoie pentru a se simți cât mai bine, astfel încât să își poată face cât mai bine treaba. De aceea, 90% dintre companiile care urmăresc impactul programului lor de bunăstare văd un randament pozitiv al investiției.

Cu o experiență de peste 12 ani pe piața din România, ne-am bucura să te susținem în implementarea de programe de wellbeing pentru colegi mai fericiți și mai sănătoși – discută cu un specialist în bunăstare astăzi.

Ia-ți și tu 7card!

Ia-ți și tu 7card!

Sunt angajat și vreau 7card! 

Vezi dacă și compania la care lucrezi oferă 7card angajaților!

Ca să îți faci 7card, angajatorul tău trebuie să aibă contract cu noi. Caută-l aici! 

Ce bine, angajatorul tău oferă 7card! Hai în aplicația 7card să îți faci abonamentul!

Dacă ai deja 7card și ai întrebări despre abonamentul tău, te rugăm, hai să ne scrii în pagina de Contact!

Sunt HR / reprezint o companie

Dacă vrei să aduci 7card în compania ta, te rugăm să completezi formularul cu datele tale. Ne va face plăcere să îți trimitem rapid informații detaliate și, eventual, să te punem în legătură cu un coleg.

  • * În acest moment, doar companiile cu peste 10 angajați pot oferi 7card.
    Dacă reprezinți o companie cu mai puțin de 10 angajați, ne pare rău că nu putem răspunde solicitării tale.